Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Divat szakos hallgatóink mesélnek a Pécsett bemutatott Op Art kollekciójukról | Budapesti Metropolitan Egyetem

Divat szakos hallgatóink mesélnek a Pécsett bemutatott Op Art kollekciójukról

ZEUM UTCA PLUSZ címmel tartottak4 napos rendezvénysorozatot a pécsi Káptalan utcai múzeumok. A 2021. július 1-4. között tartott eseményen, több egyetemmel együtt, a Budapesti Metropolitan Egyetem Kézműves tárgykultúra alapszakjának Divat specializációs hallgatóinak, valamint a Divat és textil mesterképzés tanulóinak OP ART kollekcióját is megtekinthették az érdeklődők a Janus Pannonius Múzeumban. 

 

A hallgatók a projekt során alkotásaikat Victor Vasarely unokájának, Pierre Vasarely-nek is prezentálták, aki nagy érdeklődéssel fogadta a fiatal tervezők bemutatóját. 

 

A kiállítás, amelyet a Pécs és a dél-franciaországi Aix-en-Provence város közötti partnerkapcsolat 10. évfordulója alkalmából rendezett meg a Janus Pannonius Múzeum, a pécsi Vasarely-gyűjteményhez, tágabb értelemben Victor Vasarely egész életművéhez, illetve a Vasarely neve által fémjelzett képzőművészeti irányzatok, az op art és a kinetizmus képzőművészeti paradigmáihoz kapcsolódik.  

 

 

Megkértük a projektben résztvevő hallgatóinkat, hogy meséljenek az alkotás folyamatáról, a csapatmunka tapasztalatairól és arról, hogy oktatóink, hogyan mentorálták őket a munka során.  

 

Lily Teng Han Dan – Kézműves tárgykultúra alapszak 

Mesélnél kicsit a projektről? 

Lily Teng: A Pécsi Janus Pannonius Múzeum és Kézműves tárgykultúra alapszakunk közös projektbe kezdtek 2020 tavaszán. Csatlakoztunk a Vasarely Múzeum op-art című koncepciójához egy ruhatervezési projekttel. Az eredeti menetrendet kicsit átalakította a járvány helyzet, így erre való tekintettel a projekt extra tervezési feladatokkal (op-art T-shirt, kapszulakollekció) bővült ki. Izgalmasnak találtam ezt a feladatot, újabb kihívásokkal álltam szemben és nagyobb önállóságot követelt a munka. 



Somorjai-Tamássy Réka Luca , Tar Etelka, Lily Teng Han munkája 

 

Hogyan készültél rá? 

L.T.: A megadott koncepció alapján, és Victor Vasarely műveiből dolgoztam fel. Az első szakaszban széleskörű kutatást folytattam. Majd ezek alapján minta- és formagyűjtést végeztem. Figyelmemet leginkább a vizuális illúzióknak, optikai torzításokból való mintáknak, textúráknak, illetve sziluetteknek szenteltem. A saját meglátásom szerint csak fekete, fehér munkáiból válogattam, és ezekkel dolgoztam. A motívumait alapul véve anyag- és mintakísérletet végeztem, és több változtatás után, így jutottam el a végeredményig.  Számos próbálkozás után, egy egyszerű szabású, alapformákból kiinduló kabátot hoztam létre, melynek formáját és mintázatát a korábban elkészített anyagkísérletek határozták meg. Kézműves craft megoldást választottam, letisztult vonalvezetéssel. A kabáthoz fehér-fekete kevertszálas viszkózt használtam, amely egy kis részleten mintázott. A vonalrendszereket kézi hímzés és varrás technika segítségével készítettem el. 

 

Hogyan segítették a mentorok az alkotói folyamatot? 

L.T.: Az oktatók vezetésével megvalósuló kurzusfeladat inspirációs forrását az op-art, a Kinetikus művészet és Vasarely munkássága adja, melyből egy, magam választott irányt dolgoztam fel. Javaslatokkal láttak el milyen lehetőségeim vannak még az általam ismerteken kívül, akár megoldások szempontjából is. A szerkesztés-modellezésben és a kivitelezésben sok tanácsot adtak nekem, és rengeteget fejlődtem közben. 

 

Mit tanultál a projekt során? 

L.T.: Mindegyik munkám elkészítése során rengeteget tanultam. Ebben a projektben jobban meg tudtam ismerkedni az op-art művészettel, és Victor Vasarely műveivel. A tervezés és kivitelezés során újabb anyagokkal és technikákat tanultam, illetve a szerkesztés-modellezésben is tudtam sokat fejlődni. A tapasztalatom a projekt folyamán, a ruha elkészülése után rengeteget tud hozzá rakni az egységes képhez, a smink, a haj és a modell alkata is. 

 

Somorjai-Tamássy Réka Luca – Kézműves tárgykultúra alapszak 

Mesélnél kicsit a projektről?  

Somorjai-Tamássy Réka Luca: A ruhatervezési projekt a Jannus Pannonius Múzeum Vasarely-gyűjteményéhez, valamint az op-art és a kinetikus művészeti kiállítás koncepciójához készült. BA szakos hallgatóként egy kabát elkészítése volt a feladatom, amelyhez inspirációnak az op-art-ot, azon belül is Victor Vasarely és Yaacov Agam vonalrendszeres munkáit választottam inspirációnak, ezek alapján kezdtem el a kutatásomat, majd a minta - és kabáttervezésemet. 


Somorjai – Tamássy Réka Luca kabát elől, alatta Pataki Enikő ruhája található, 
háttérben Bán Rebeka munkája

Hogyan készültél rá? 

S.T.R.: Először kutatást végeztem az op-arthoz kapcsolódó művészekről és munkáikról, majd amikor megtaláltam az inspirációmat minta- és kabáttervezésbe kezdtem. Számomra a mintatervezés nagyon izgalmas része volt a feladatnak, papírfonással kezdtem el kísérletezni, hogy hogyan tudnám leegyszerűsített mintaként megjeleníteni az op-artot, majd a kiválasztott mintát elkészítettem fekete és neon zöld hevederekből. A hevedereknek szerettem volna funkciót is adni, így kerültek fel az általam elkészített kabát ujjaira, a segítségükkel lehet beállítani a kabát hosszát, illetve a 'buggyosságát'. A kabát ujjára a hevederből készült mintám került egyedileg nyomtatott printként.  


Hogy zajlott a közös munka? 

S.T.R.: A közös munka izgalmasan zajlott, ugyanis lehetőséget kaptunk, hogy prezentáljuk a kutatásunkat, majd elkészült munkáinkat is egy Zoom találkozón, amelyen Pierre Vasarely, Victor Vasarely unokája, Simon Ágnes, a Francia Vasarely Alapítvány munkatársa, illetve Nemes Balázs, Pécs innovációs biztosa is csatlakozott. 


Hogyan segítették a mentorok az alkotói folyamatot? 

S.T.R.: Nagyon sok segítséget kaptunk a projekt kezdetétől fogva. Segítséget kaptam a kutatásom és az inspirációim összegyűjtéséhez, majd finomításához, a minta és formatervezésemhez, illetve ahhoz is, hogy hogyan tudnám a leglátványosabban és legizgalmasabban elkészíteni az általam megálmodott kabátot.  


Mit tanultál a projekt során? 

S.T.R.: A projekt során megismerkedtem mélyebben az op-arttal, illetve a kinetikus művészettel, új technikákat ismertem meg, amelyek segítettek az anyagkísérleteim elkészítéséhez, illetve nagyon sok varrás technikai megoldást tanultam a kabátom kivitelezése alatt. 

 

Jakab Zsófia – Divat és textil mesterszak 

Mesélnél kicsit a projektről? 

Jakab Zsófi: A projektemet az 1960-as években készült nouvelle vague, azaz újhullámos, 1960-as években készült filmek kinetikus részletei inspiráltak. Az objekt tervezése során olyan filmes megoldásokat vettem alapul, amiben az illúziókeltés lényege a pszichés zavarok érzékeltetése. Ezután a vertigo-spirál elméletet vizsgáltam, ami minden pszichés zavar vizuális képlete, és úgy terveztem meg az objektet, mintha a test egy ilyen kényszer-képzelgésben ragadt volna. A kivitelezett objekt nude elasztikus tüllből készült el, és gumicérnával manipuláltam, ezzel értem el, hogy a hatalmas anyagmennyiség a testhez feszüljön, ahol kell, a többi anyagot szabadon hagyva.  

 

Lily Teng és Jakab Zsófia munkája 

 

Hogyan készültél rá? 

J.Zs.: Mivel az általam vizsgált filmes alkotások közvetlenül az op-art után készültek, ezért megnéztem az összes olyan filmet, amiben op-art hatás érzékelhető, majd montázst készítettem azokból a részletekből, amikben erősen érezhető az op-art és a kinetika. A két legfontosabb film Clouzot: L'Enfer (1963) és Hitchcock Vertigója (1958) voltak. 

 

Hogy zajlott a közös munka? 

J.Zs.: Nekem ez volt a legelső projektem az egyetemen, ugyanis a BA-t teljesen más képzési területen végeztem el. Izgalmas volt ennyire konkrét feladatkiírásból kiindulni, de amikor megtaláltam a témát, amivel foglalkozni szeretnék, akkor mindenki nagyon segítőkész volt, és hasznos tanácsokkal láttak el. Ez volt az első közös projektünk az MA-s csoporttársaimmal, és nagyon összehozta a csapatot a sok közös műhelyezés.  

 

Hogyan segítették a mentorok az alkotói folyamatot? 

J.Zs.: Nagyon nagy szabadságot kaptunk az alkotói folyamat során, ami engem arra motivált, hogy a saját és a tanáraim elvárásainak is megfeleljek. Minden tanárunk 24/7 rendelkezésünkre állt online, és rögtön válaszoltak a legapróbb kérdésekre is.  

 

Mit tanultál a projekt során? 

J.Zs.: Talán az egyik legtanulságosabb projektem volt ez, mert sok mindent "gyorstalpalva" itt tanulhattam meg. A Covid őszi hulláma egy újabb kihívás volt, hiszen minden konzultációnk online folyt, és rájöttem, hogy bárhol, bármilyen körülmények között alkothatunk és tervezhetünk, ha jó emberekkel vagyunk körülvéve.  

 

Pintér Judit – Divat és textil mesterszak 

Mesélnél kicsit a projektről? 

Pintér Judit: Az OP ART projekt a pécsi Janus Pannonius Múzeummal együttműködve jött létre. Egy OP ART inspirálta object ruha és egy kabát tervezése és elkészítése volt a féléves feladatunk, melyet a METU oktatói mentoráltak.  


Pintér Judit munkája 

Hogyan készültél rá? 

P.J.: A tervezési folyamatomat alapos kutatómunka előzte meg, mely során először az optikai illúziókkal, majd a moiré effektussal foglalkoztam. Később eljutottam három japán művészhez, akik nem a klasszikus op-art irányzatnak a képviselői, viszont a formaviláguk és szellemiségük magával ragadott. Név szerint Tadasky, festő; Ruth Asawa, szobrász és Jun Kaneko keramikus művész inspirált.   


Hogy zajlott a közös munka? 

P.J.: A közös munka során a szemeszter felénél beszámoltunk a Múzeum képviselőinek a tervezői folyamatunk alakulásáról. Ezen az online meetingen Pierre Vasarely, Victor Vasarely unokája is jelen volt.  Hatalmas élmény volt, hogy angolul prezentálhattam neki  - akkor még félkész - munkámat, a pozitív visszajelzés pedig nagy löketet adott a befejezéshez. A félév végén természetesen az elkészült darabokat is bemutattunk a projekt szervezőinek.   


Hogyan segítették a mentorok az alkotói folyamatot? 

P.J.: Hétről hétre lelkiismeretesen dolgoztunk, a mentorok pedig hétről hétre jó tanácsokkal láttak el minket a személyes konzultációk során. Egy külső, friss szem segíteni tud abban, hogy a kreatív folyamatunk irányított legyen, és ne vesszünk el benne teljesen, és abban is, hogy a végeredmény igazán vagány legyen. Szerettem a közös munkát a METU-s oktatókkal. Hálás vagyok az odaadó figyelmükért és a hasznos meglátásaikért.   


Mit tanultál a projekt során? 

P.J.: Nehéz végig gondolni és szavakkal leírni, hogy mi mindent tanultam. A kitartó, lelkiismeretes munka fontossága mellett talán azt, hogy a saját munkánkat mennyire lényeges jól prezentálni és kommunikálni a külvilág felé. Tervezés szempontjából azt tanultam, hogy nyitottnak kell lenni, hiszen bárhonnan jöhet egy izgalmas ötlet az anyagra vagy a megvalósításra vonatkozóan. Arra is rájöttem, hogy a közösség egy rendkívül meghatározó dolog: a szaktársaimmal közösen töltött idő a műhelyben nemcsak szakmailag inspirál, hanem emberileg is feltölt.  


Ha szívesen nézegetnéd művész hallgatóink munkáit, csatlakozz te is a METU ART Instagram közösségünkhöz! Várunk szeretettel

2021. 07. 07.

Hírek

KommunikációTurizmusÜzlet
A METU oktatóinak előadása a XII. Nemzetközi Médiatudományi Konferencián

A METU oktatóinak előadása a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem által szervezett XII. Nemzetközi Médiatudományi Konferencián

médiakonfeneciahircsempe

A METU oktatóinak előadása a XII. Nemzetközi Médiatudományi Konferencián

A METU oktatóinak előadása a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem által szervezett …

KommunikációTurizmusÜzlet
Művészet
METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

fise hircsempe

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt

METU Craft and Design / The future generation kiállítás nyílt …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzlet
Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert ért el Tudományos Diákköri Konferenciánk, melynek megrendezésére április 19-én került sor...

tdkcsempeutókomm

Kiemelkedő eredmények az Üzleti, Kommunikációs és Turisztikai Kar TDK kari fordulóján

Nagy Lajos király úti kampuszunkon idén is nagy sikert &eac …

KommunikációTurizmusÜzlet
Üzlet
A környezetvédelem kulcsa a tudás és szemléletformálás

A környezetvédelem kulcsa a tudás és szemléletformálásStratégiai megállapodást kötött a METU és a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók SzövetségeA Budapesti Metropolitan Egyetem - mint az ország legnagyobb magánegyeteme - hosszútávú együttműködésről írt alá megállapodást a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségével...

1232131525

A környezetvédelem kulcsa a tudás és szemléletformálás

A környezetvédelem kulcsa a tudás és szemléletf …

Üzlet
Üzlet
Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretében a 2023-24 tavaszi szemeszterben elindult egy online teljesíthető, az ENSZ Fenntartható Fejlődési Keretrendszer elvei alapján felépített „Bevezetés a Fenntartható Fejlődési Célok (SDGs) kérdéskörébe” kurzus 11 partneregyetem összefogásában...

fenntrathatóságicsempe

Online fenntarthatósági kurzus indult a METU-n 2024 tavaszán

A Magyar Egyetemek Fenntarthatósági Platform (MEFP) keretéb …

Üzlet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

sorredncsemplány

Jelölj minket 1. helyen 2024.07.10-ig!

KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
Művészet
Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának filmje Camera Justita díjban részesült a 'Movies that Matter' fesztiválon, Hágában.

mkkcsemp

Camera Justitia díjat kapott a KIX, Révész Bálint, a METU oktatójának és Mikulán Dávid közös filmje

Révész Bálint, a Budapesti Metropolitan Egyetem Mozgókép tanszék oktatójának fil …

Művészet
Művészet
A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokumentum- és animációs filmrendező, a Budapesti Metropolitan Egyetem Animáció szak főállású oktatójának Kék Pelikan című filmje 2024...

kekpelikancsemp

A METU oktatójának filmje a hallgatók aktív közreműködésével készült Kék Pelikan már látható a mozikban

Csáki László, Balázs Béla-díjas dokume …

Művészet
KommunikációTurizmusÜzletMűvészet
További hírek megtekintése...
METU hírek logó

További hírek megtekintése...